2-тактов и 4-тактов?

Едни от най-масовие модели, много предпочитани у нас поради ниската си цена и лесната подръжка са двутактовите ендуро мотоциклети клас 125-250 куб.см. Основното предимство на тези моторчета е ниската първоначална инвестиция, по-малкото тегло, съчетано с голяма мощност и относително по-лесната подръжка от 4-тактовия мотоциклет от същия клас и мощност. Недостатъците се крият в по-големия разход, но не винаги обаче – разхода при двутактовия мотоциклет до голяма степен от начина на каране и настройките на горивната система. Също така консуматива масло – съчетан с голям разход го прави по-непригоден за преходи на по-големи разтояния от финансова гледна точка. За сметка на това са позволени по- „триалски” маршрути на къси разтояния – с голяма честота на падане от място и вдигане на мотора от земята – за което всяко килце има значение. Късия междуремонтен пробег също е фактор при двутактовите мотори, но за сметка на това със значително по-ниска себестойност от този при 4-тактовия мотоциклет. Проблеми от сорта ангренажна верига и настройка и ремонт на клапани, разпределителни валове, кобилици и пружини– ежедневие при 4-тактовите по-спортни ендура, тук напълно отпадат. Неприятното тук е по-бързото износване на биелата и биелните лагери поради липса на постоянната маслена баня, но отново – при правилна експлотация живота на двигателя може да се удължи значително. Двутактовия мотор не бива да се кара без постоянен приток на гориво и газта не трябва да се вържи затворена по-дълго време. При дълго спускане на баир – изключвайте го от скорост и загасете двигателя. Избягвайте каране на постоянни обороти продължително време. Друг основен проблем на съвременния двутактов мотоциклет е малката "тяга" при средни и ниски обороти и относително резкия му характер при навлизането в оптимален режим на работа. За да успявате да качите по-стръмен баир трябва да имате добра засилка и да подържате непрекъснато машината в оптимални обороти, което при по-сложна комбинация от препятствия по пътя е доста трудоемка операция и изисква опит и усет към машината. Но веднъж придобит този усет, превземането на „невъзможните” препятствия става неизмеримо удоволствие. Мотоциклета има избухлива мощност, истинско предизвикателство е да я овладееш и подчиниш. Повечето мотористи, започнали да карат двутактова машина не я заменят 4-тактова такава. Единствено най-новите спортни ендуро мотоциклети от малкия клас се приближават по характеристики тегло/мощност до двутактовите, но при тях газоразпределението е отворено и характера му е подобен на двутактова машина и е с подобрени характеристики в ниски обороти. Но за сметка на това себестойността на такава машина е пъти по висока. 
Именно поради нервния си характер двутактовите машини не са сред най-подходящия избор за начинаещ, но ендуро мотоциклетите в сравнение с кросовите си събратя са с монго по-уравновесен характер и "прощават" повече грешки. Най - масовите такива модели са: Honda CRM 250 AR, Yamaha DT 125 R, Husqvarna 125 WRK, Kawasaki KMX 125, Kawasaki KMX 200, Kawasaki KDX 175, Kawasaki KDX 200, Husqvarna WRE 125
Едни от най-проходимите, мощни и търсени мотоциклети на европейския и американския пазар са двутактовите ендуро мотоциклети на КТМ, серията EXC – 200,250,300 и 380 куб.см, също така Husqvarna WR 250, Husqvarna WR 360.

Няма коментари:

Публикуване на коментар